Follow by Email

måndag 18 april 2011

Kloka ord!

Var på projekt möte i tisdags och bytte erfarenheter med bl.a pedagoger från Nacka kommun angående användandet av iPad i förskola/f-klass. Vi hade liknande erfarenheter av detta verktyg utifrån ett barnperspektiv - samarbete, snabb, byte av roller, språk etc. Det vi inte har diskuterat så ingående, men som de hade noterat, var iPad utifrån ett vuxenperspektiv. Det är sällan ny teknik har gått så fort från att prata om teknik till att diskutera pedagogik. Jag möter fortfarande idag kollegor som säger att de inte kan - vågar och därför väljer bort att arbeta med den "nya" tekniken. I och med den reviderade läroplanen så är det ännu tydligare att det inte kan vara valbart och därför är iPaden ett oslagbart verktyg just för att den är så lätt att hantera. Datorn har funnits i många många år och det är fortfarande ett främmande verktyg för många pedagoger. Min erfarenhet av iPaden är att de pedagoger som tycker att det är svårt och läskigt med datorer har mycket lättare att närma sig iPaden. Ytterligare ett argument för fler iPad i förskolan.

(inlägget kommer från ningen vårt digitala nätverk, gå med du också! www.edu.sodertalje.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar