Follow by Email

måndag 28 mars 2011

Blogginlägg från Katharina Lundgren som är en av 7 projektdeltagare i iPad/Android i fsk & f-klass genom Malin Fölster. iPaden cirkulerar runt på alla avdelningar och den är omåttligt populär! Trots att vi pedagoger använder ordet iPad kallar många barn (2-5 år) den för "data". Många är också vana vid s k smartphones vilket märks vid hanteringen av iPaden. Ännu så länge verkar de helt nöjda med de appar som jag hittills laddat ner, vi har ju fortfarande problem med it-tekniken (inget trådlöst ännu tyvärr, sim-kort gick inte heller att lösa). iPaden är ännu så länge en tillgång i vårt arbete, den får barn som annars inte tar så mycket plats eller pratar särskilt mycket att göra just det! Det är också spännande att se hur snabbt barn (stora som små) kommer underfund med hur de öppnar appar osv. Livliga barn som ibland har svårt att koncentrera sig finner ro för en stund tack vare iPaden. Just nu känns det inte som någon nackedel att flera appar är på engelska, barnen härmar det med och kommer därmed i kontakt med det egelska språket! Vi förstärker och översätter naturligtvis "dog" till hund osv. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar