tisdag 31 januari 2012

Det osynliga nätet...

Barnen brukar ofta lyssna på musik och dansa. Den här dagen ville de se Shakiras video Waka Waka för vi var inte säkra på rörelserna. Jag började logga in mig och det tog lite tid. - När får vi lyssna på den? - Maggan måste ut på nätet först. - Nätet? Vilket nät? Barnet tittar sig omkring och ser lite fundersam ut. - Nä, det syns inte. - Vem bor i det då? - Det är inte som ett spindelnät för det syns inte sa jag ju. - Maggan! Varför måste du vara i ett nät? Jag hann inte ens svara. - Inte Maggan utan alla orden i datan. Då var jag tvungen att fråga hur hon tänkte. - Jo nätet fångar in alla ord som datan behöver och sen kan man läsa dom där. Fanns det inget nät skulle de bara flyga omkring och inte veta vart de ska. En sak är helt säker. Det barn inte riktigt förstår lyckas de ofta hitta en förklaring på som gör det begripligt för dem och oftast är de närmare det rätta svaret än de anar. När det gäller tekniken är det ju som så att vi vuxna inte heller förstår allt, men vi kan ju läsa oss till de flesta svar. Barn söker ju sina svar genom det de gör om dagarna, sitt eget utforskande och sökande efter svar, men vissa saker är svårare att få svar på. Därför är det så underbart att höra barnens egna tankar och funderingar kring hur den nya tekniken fungerar. kopierat från ningen! skrivet av Maggan Ljungberg (maggan66.blogspot.com)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar