10 Handledningar i PIM Innehåll:
1 Om handledningarna
2 Hantera
3 Söka
4 Skriva
5 Kommunicera
6 Bild
7 Ljud
8 Presentera
9 Planera
10 Video
11 Lärresurser
Här nedan finns en kortfattad beskrivning av handledningarna i PIM, för en mer utförlig beskrivning läs informationsbladet från Skolverket, klicka på länken överst på sidan. Dokumentet öppnas i ett nytt fönster.
Fullständig information om handledningarna på nätet (PDF)
Om handledningarna:
Handledningarna på Skolverkets webbplats tar upp nedanstående rubriker. Med enkla instruktionsfilmer och texter lotsas användaren igenom övningsmomenten. Om man som användare fastnar i något steg är det lätt att vid ett senare tillfälle gå tillbaka och öva in momentet igen.
Hantera:
Windows 7, Vista, XP OS X är alla operativsystem, men vad är ett operativsystem egentligen? I handledningen Hantera stiftar du bekantskap med centrala begrepp och grundläggande filhantering. I handledningen behandlas hur du startar och växlar mellan olika program, hur du kan skapa genvägar samt hur du kan anpassa datorns funktioner och utseende.
Söka:
Att hitta rätt på Internet är både lätt och svårt. Lätt att hitta många träffar, men kanske svårare att hitta rätt träff. I avsnittet Söka får du lära dig hitta rätt och enkelt samt att tillsammans med eleverna förhålla sig källkritiskt till materialet.
Skriva:
Avsnittet skriva lär dig att utforma dokument så din text presenteras på ett lättläst sätt med fin layout. I handledningen Skriva får du tips om hur du gör snyggare layout med rubriker, ingress, brödtext och infogade bilder. Det finns även en hel del praktiska hjälpfunktioner i ditt ordbehandlingsprogram som gör skrivandet lättare.
Kommunicera:
Internet är en enda kommunikationscentral där miljoner människor kommunicerar på olika sätt. Barn och ungdomar ser det som självklart. Här får du en inblick i vad som erbjuds. Viktigt är också att lära sig vett och etikett.
Bild:
En bild säger mer än tusen ord känner alla till. Men att på ett enkelt sätt få den att inte visa på verkligheten vet kanske inte alla. Avsnittet ger dig en inblick i bildernas varierade värld med hjälp av olika bildbehandlingsprogram.
Ljud:
Ljud förstärker still- och rörliga bilder. Hur spelar man in ljud, hur bränner man en cd-skiva med egetinspelat ljud. Ljud finns i många olika ljudformat, här får du träffa på några. Hur hittar man fria ljudfiler..
Presentera:
Presentationsprogram kan användas till att presentera sina berättelser, projekt, idéer och skolarbeten. I denna handledning lär du dig det mesta du behöver för att göra en bra presentation. Lägg gärna till musik, din röst och lite animeringar.
Planera:
Ett kalkylprogram är inte bara användbart för budgetarbete och matematiska beräkningar. Det går också att använda för att få ordning på listor, scheman och annan information som passar bra att ställa upp i kolumner. Programmet kan användas för att underlätta och göra planeringsarbetet enklare och mer effektivt. I handledningen Planera får du använda kalkylprogrammet för att formatera listor och scheman, sortera informationen och göra snabba uträkningar.
Video:
Film är ett fantastiskt medium och med digital videoteknik uppnår du den enkelhet och kvalité som gör filmandet till ett nöje. Du och dina elever kan göra kortfilmer och reportage eller dokumentera verksamheten och elevernas utveckling. I handledningen Video stiftar du bekantskap med grundläggande filmredigering och får en inblick i både teknik och förberedelser. Med dina nya kunskaper är du redo att fånga ögonblicket med kameran innan det försvinner på ett enkelt sätt.
Lärresurser:
På Internet finns mängder av lärresurser. Med en tankekarta som underlag kan du och dina elever strukturera och granska resurserna. Att ha struktur räcker dock inte; du behöver också fundera över hur du använder Internet i ett pedagogiskt sammanhang. I handledningen Lärresurser presenteras en del av Internets resurser såsom Multimediabyrån, Google earth, Factlab och många fler. Dessutom ges en kurs i ett tankekarteprogram och du får tips om hur du kan arbeta med tankekartan tillsammans med dina elever.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar